Monday, May 2, 2011

Pengalaman Berpantang Sendiri..

salam.. Hari ini adalah hari yang ke 42 berpantang..lagik dua hari lagi aku dah merdeka..sejarah berpantang aku pada kali ini, dua minggu aku berpantang dirumah mak mentua.. hari ketujuh aku berurut selama 3 hari.. pantang kali ni aku amik set jamu mak dara.. dulu masa kat rifqi aku amik set NR.

Review untuk mak dara..
sembelit! Ya Allah.. berjam - jam menjadi penunggu toilet..
aku terpaksa selitkan dengan phytonatal NR.. baru lega sikit.
Tungku herba- memang terasa angin keluar dari badan-tapi leceh asyik kena kukus banyak kali
selain tu aku minum gak uncang teh NR.. ringan sikit badan..
Tapi aku akui makan jamu mak dara membuatkan stok susu badan banyak.

berbengkung? sampai hari ke 30 jer.. sebab? hehe.. rimas.. perut memang ler boncet sikit tapi aku rajin sapu losyen mak dara.. tak pun aku pakai girdle..janji perut aku tak masuk angin kan..
tapi setiap hari aku akan pastikan aku bertungku..
lepas abis pantang nanti pandai2 ler aku diet & workout..

untuk penjagaan kat bawah nun..
sesekali tu aku rebus manjakani 2 tiga bijik pastu air dia pastu cuci dengan air rebusan tu..
selain itu aku pakai balance uncang NR untuk penjagaan kat bawah nun

stokin..
hari 40 aku dah tak pakai.... pakai bila aku rasa sejuk jer..

Ais..?
Gulpp..
kadang2 minum gak seteguk dua terutama nya susu segar..
tapi kesannya dapat kat sufi lah..
berkahak..
walau tak batuk tapi dadanya berkahak..
so, dengan sedihnyer aku tak boleylah nak curi2 minum ais..
kesian kat anak kan...

makan?
after 3 week, aku start makan telur, ayam dan paling ganas pun nasik ayam..
benda2 sejuk tak berani lagilah..buat bodohjer..
oh yer,,, satay ayam daging ada telan jugak..
itu takperkan?

Demam kuning?
Alhamdullilah..
tarak!!!

Berat baby & breast feeding..
after checkup 1 month.. berat baby naik dari 2.93kg kepada 3.9kg.
naik sekilo.. nurse cakap berat badan baby seeloknya naik sekilo sebulan..
kira oklah tu kan..

aktiviti masa lapang..
main tenet, facebook, main game its girls dalam facebook sampai level 90, haha.. layan drama siri MARIMAR kat tv3 setiap hari week day..layan AF9, maharaja lawak.. sambil duk bizi melayan rifqi & adik sufi.. :)

No comments: